7 клас
7 клас
"Зарубіжна література"
(драма, реж. Сергей Бондарчук, 1959 г.)
- Як ви розумієте слово «доля», який зміст вкладаєте ви у це слово?
Отже, людині не дано
дізнатися, що їй на роду написано, як складеться її доля в майбутньому, наперед
знати не можна. Але завжди треба пам'ятати, що людина може творити свою долю, а
життя в неї одне, яке слід оберігати, проте вічного життя не дано нікому.
Саме про долю справжньої Людини, яка пройшла через пекло війни, лишилась без рідних близьких людей. Та все ж знайшла в собі сили жити і бути потрібним, змалював в оповіданні «Доля людини» М.О.Шолохов.
- Хто він, Андрій Соколов, чия невпокорена воля викликає у нас захоплення і здивування: «Скільки може знести горя людська душа, які фізичні муки може витерпіти людське тіло?» (опишіть, що ви дізнались про долю героя)
- На які епізоди можна поділити життя Андрія Соколова?
- Чим приваблює нас Андрій в звичайному довоєнному житті ?
- Яким він був сім’янином? У чому бачить щастя А. Соколов до війни? Чому радіє головний герой? Які особливості у стосунках Андрія з дружиною.
- Що відбулося з ним під час війни на фронті?
- Які риси він виявив у полоні?
- Що очікує А. Соколова після полону, про що він думає?
- Як змінилось його життя після зустрічі з Ванею?
Що було спілного у їх долях, поясніть авторське порівняння із «закинутими піщинками».
Як ви гадаєте, чи зможе Соколов бути Ванюшці люблячим батьком після пережитого?
Війна –
інший світ, там час плине по-іншому, всі цінності виглядають інакше, але герой
оповідання «Доля людини» спростовує це твердження вже тим, що у найважчих ,
нелюдських умовах, у які він потрапив під час війни, завжди залишався
справжньою Людиною.
«Доля
людини» - це гімн моральній красі, величі простих воїнів, знедолених війною, це гнівний протест
проти війни.
_______________
Завдання. Пронумеруй цитати в правильному порядку за сюжетом.
1. ... «Підвівши очі, він побачив, що вороже настроєна акула - кішка пливе просто на нього».
2. ... «Тоді Бен глянув на руки і побачив, що права мало не зовсім одірвана.., ліва була схожа на шматок м'яса...».
3. ... «Отак він і залишився з порожніми руками, коли не брати до уваги байдужу дружину, якій він не був потрібен, та десятирічного сина.»
4. ... «Доведеться тобі взятися за діло самому, Деві.».
5. ... «Бен узяв хлопчика з собою на «остер», який страшенно кидало.»
6. ... «Бен і прилетів сюди, власне, заради акул.».
7. ... «Їм обом потрібен час».
8. ... «Він (батько) знав, що тон у нього різкий, і сам завжди дивувався, чому не вміє розмовляти з сином».
9. ... «Хлопчик опустив голову і тихенько заплакав.»
10. ... «Взявши в рот трубку і опустивши вниз кінокамеру. Бен зник під водою».
11. ... «Та ось хвіст і колеса літака торкнулася землі - це був останній дюйм».
В оповіданні Дж. Олдріджа «Останній дюйм» є такі слова: «У житті не раз настають вирішальні хвилини і залишаються вирішальні дюйми». Важливо знайти сили їх здолати, зробити правильний вибір шляху.
У творі Джеймса Олдріджа ми неодноразово зустрічаємо словосполучення «останній дюйм», й саме оповідання має таку назву. Чому автор застосував саме цю одиницю довжини у своєму творі? Якими смислами її наповнив?
1. Дайте усну відповідь на запитання за фрагментом «Деві в польоті»
- Зачитайте уривок, в якому йдеться про те, як Деві заводить мотор літака. Чи складним це було для нього?
- Чому батько хвалить сина, але тільки подумки?
- Прочитайте початок уривка й дайте відповідь, чому Деві не розповідав про свого батька-льотчика? Чому у нього немає сліз?
- Які почуття викликали в хлопчика сльози?
- Автор неодноразово використовує слово «останній». Знайдіть словосполучення з ним, поясніть їх вживання в тексті («останній підсумок», «останнє напруження», «останнє падіння», «останній дюйм»).
- Яке змістове наповнення має словосполучення «останній дюйм» на початку твору й у кінці? (На початку твору це словосполучення пов'язане з професією льотчика, це вирішальна висота для посадки літака; в кінці оповідання слова мають символічне значення - дюйм до загибелі чи життя, до порозуміння чи відчуження між батьком і сином.)
- Чи можна вислів «останній дюйм» вважати прихованою художньою деталлю у творі? Яке смислове навантаження вона несе?
2. Дайте усну відповідь на запитання за фрагментом «У лікарні»
- Чому Бен «так боявся помирати і ще зовсім не хотів здаватись»?
- Яким батько бачить сина в лікарні?
- Навіщо Бенові «потрібен був час», і що означав «час для життя, яке висіло на волосинці»?
- Коментоване читання від слів: «Отже і з Деві все було гаразд...» до «А Бен був же колись зовсім непоганим льотчиком». Що побачив Бен у синові?
- У чому переконався Бен? На що батько готовий витратити час?
- Чому Деві спочатку нічого не відповів на запитання батька?
- Як змінилися стосунки між батьком і сином під час випробування? Які риси характеру сина відкрив для себе Бен під час описаної пригоди? Як змінилося його ставлення до Деві? Що допомогло Бенові порозумітися з хлопчиком?
- Чому автор робить фінал відкритим? Чи стануть справжньою родиною Бен і Деві?
Робота із заключним епізодом художнього фільму «Останній дюйм»
- Порівняйте фінал фільму й твору. Який варіант є більш логічним відповідно до подій, що йому передували? Наведіть аргументи.
- Чи можемо ми бути впевненими, що стосунки між батьком і сином налагодяться?
Письмово:
- Як ви вважаєте, хто зробив вирішальний крок до подолання «останнього дюйму»?
- Що потрібно для того, щоб знайти спільну мову, порозумітися? Чи варто покладатися на випадковість?
- Які сімейні цінності утверджуються в оповіданні Джеймса Олдріджа «Останній дюйм»? Що заперечується й засуджується?
- Чи запропонували б ви своїм батькам цей твір для прочитання? Чому?
Домашня робота. Письмово:
I варіант. Спираючись на текст і ваш особистий досвід, спробуйте написати поради для всіх дітей (і Деві), щоб вони швидше подолали свій останній дюйм?
II варіант. Поради для всіх батьків (і Бена), щоб між ними і дітьми ніколи не виростала прірва непорозуміння.
Кожна людина живе на безлюдному острові,
не ізольовано, її оточують живі істоти. Кожна
із своїм характером, зі своїми принципами,
сформованими поглядами. У складні
взаємовідносини один з одним вступають
герої оповідання Дж. Олдріджа «Останній
дюйм», їхні стосунки складаються по-
різному. І впевнено можна сказати: вони
складаються непросто. В чому полягає
провідна думка оповідання? Яка основна
проблема твору? Які шляхи вирішення
проблеми батьків і дітей?
Англійська родина живе в Єгипті. Батько, у минулому льотчик високого класу, утративши роботу, заробляє на життя небезпечною справою – підводною зйомкою. Мати ненавиділа місце свого проживання, сумувала за рідною Англією. Зрештою покинула сім’ю й виїхала в Англію. У такій родині живе та росте хлопчик Деві.
3. Доповнити план прикладами з оповідання «Стосунки Бена і Деві».
Орієнтовний план:
1. Стосунки в сім’ї.
2.Поведінка головних героїв в екстремальній ситуації.
3. Чи буде подолано останній дюйм?
Проблемне запитання.
Як ви розумієте думки Бена перед зустріччю з сином: «Тут або все почнеться, або остаточно урветься і, можливо, назавжди...»?
Джеймс Олдрідж загострює нашу увагу на
проблемі взаємин батьків і дітей. «Останній
дюйм», який розділяє всіх і все, нелегко
подолати.
Батько та син ціною надзвичайних випробувань
знаходять шлях до серця один одного. Цим
шляхом вони будуть намагатися йти в
подальшому своєму житті. Це і є авторське
вирішення
проблеми взаємин батька й сина
А як ви вважаєте, чи має місце ця проблема сьогодні?
Хочу сказати вам, діти, що в сьогоднішньому
складному житті ваші батьки
також мають багато проблем. Вони зайняті, заклопотані, їм постійно не вистачає часу. Саме тому вони іноді бувають неуважними до вас. Можливо, необхідно вам зробити перший крок назустріч, постаратися зрозуміти своїх батьків, запропонувати спільну справу.
Бажаю вам повного взаєморозуміння з вашими батьками, справжньої духовної близькості.
Творімо добро!
Поспішаймо
творити,
Бо
гарне людині
Приємно
робити!
Творімо
добро!
join.naurok.ua
Домашнє завдання:
2. Виписати таблиці до зошитів.
- Які образи виникають у вас, коли ви чуєте слово «війна»?
- Чи розкриває суть значення слова епіграф до
уроку - фрагмент пісні А.Матвійчука?
- Що вам відомо про Другу Світову війну?
- Як ви розумієте вислів « проявити вдячність до
тих, хто загинув заради життя на землі»?
- Чому автор називає війну підлою?
- Які художні особливості використовує?
- Який наказ дає автор юнакам?
- Як ви розумієте вислів «будьте високими»?
- Чому «дівчатка» і таке різке - «чоботи»?
Визначте тему та ідею поезії.
Хроніка фашистської Германії. Бухенвальд:
- Перегляньте презентацію і виконайте завдання, вказані в ній:
Домашнє завдання:
7-Г 11-45
7-Б 12-45
7-А 13-45
7-Д 14-45
7-В 15-45
До зустрічі!
Автор видалив цей коментар.
ВідповістиВидалити